Sąd unieważnił licencję Nowej Gazety w procesie Roskomnadzoru

Sąd unieważnił licencję Nowej Gazety w procesie Roskomnadzoru

05.09.2022 0 przez admin

Zapisz się do naszego newslettera „ Kontekst ”: pomoże Ci zrozumieć wydarzenia.

Gazeta

prawa autorskie do zdjęćVladimir Gerdo/TASS

Sąd Basmanny w Moskwie uwzględnił roszczenie Roskomnadzora o unieważnienie licencji medialnej wydanej Nowej Gaziecie w 2006 roku. Powodem było formalne roszczenie do karty, ale pozew został złożony na tle problemów publikacji, które pojawiły się po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Sąd unieważnił zaświadczenie o rejestracji drukowanej wersji „Nowej Gazety”, wyjaśnia publikacja w swoim kanale Telegram. „Unieważnić rejestrację środków masowego przekazu” – ogłosiła decyzję sędzia Olga Lipkina (cytat za Interfax).

Pod koniec lipca Roskomnadzor złożył pozew o unieważnienie dowodu rejestracyjnego Nowej Gazety.

„Decyzja polityczna”

Powodem pozwu było to, że w 2006 r. publikacja zmieniła założyciela redakcji, ale nie przedłożyła Roskomnadzorowi statutu, jak wymaga tego ustawa „O środkach masowego przekazu”, pisze „Mediazona” (publikacja jest włączona do rejestru mediów działających jako agent zagraniczny).

Według obrony, publikacja rozpoczęła się w 2002 roku, a cztery lata później nastąpiły drobne zmiany, które nie wymagały złożenia nowego statutu do rejestracji gazety.

Według pozwanego zmiana założyciela nie oznacza, że gazeta zaczęła działać jako nowe medium medialne, w związku z czym świadczenie statutu nie było obowiązkowe, a wymagania Roskomnadzoru nie były umotywowane – informuje Interfax.

„To nieistotna decyzja, uporządkowana, polityczna. Bez jakiejkolwiek podstawy prawnej” – powiedział dziennikarzom redaktor naczelny gazety Dmitrij Muratow.

Dwa procesy sądowe

Wniesiono dwa pozwy, poinformowała BBC rzeczniczka Nowej Gazety Nadieżda Prusenkowa. Najpierw zaplanowano przesłuchanie w sprawie o unieważnienie rejestracji mediów na stronie internetowej gazety www.novayagazeta.ru.

„Wyrejestrowują witrynę po dwóch ostrzeżeniach Roskomnadzoru, które otrzymaliśmy w marcu, zanim Nowa Gazeta zawiesiła pracę. Nie mamy złudzeń co do krajowych postępowań prawnych, ale pójdziemy do sądu” – powiedziała Prusenkova.

Drugi proces dotyczy unieważnienia zaświadczenia o rejestracji publikacji drukowanej. Podobnie jak druga została zarejestrowana w Sądzie Basmannym w Moskwie.

„Nowaja Gazeta” w warunkach wojskowych

Moskiewskie wydanie „Nowej Gazety” wkrótce po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę przestało działać, w tym – podobnie jak inne media – z powodu kryminalnego artykułu o „podróbkach” o rosyjskiej armii, który wszedł w życie. Ponadto gazeta miała dwa ostrzeżenia, co jest podstawą do zamknięcia mediów.

Później część dziennikarzy pisma stworzyła za granicą projekt Nowaja Gazeta.Europa.

15 lipca moskiewski zespół pisma uruchomił projekt NO.Nowaja rasskaż-gazeta, który miał publikować teksty publicystyczne i literackie, a nie teksty bezpośrednio związane z przebiegiem działań wojennych. 24 lipca redakcja NO poinformowała, że Roskomnadzor zablokował ich stronę internetową na prośbę Prokuratury Generalnej. Powodem było oskarżenie z artykułu administracyjnego – o „zdyskredytowanie” armii rosyjskiej.

„Strona została zabita w dzieciństwie” – stwierdzili wówczas dziennikarze.

6 września Sąd Basmanny w Moskwie rozpatrzy roszczenie Roskomnadzora o unieważnienie magazynu „Nowa historia-gazeta”.

Redaktor naczelny Nowej Gazety i noblista pozostali w kraju po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. 7 kwietnia został zaatakowany w pociągu, którym jechał z Moskwy do Samary. Został oblany w komorze farbą olejną i acetonem. Muratow powiedział, że napastnik krzyknął: „Muratow, oto dla ciebie za naszych chłopców”.

Po 24 lutego, kiedy prezydent Rosji ogłosił rozpoczęcie działań wojennych przeciwko Ukrainie, wielu dziennikarzy opuściło Rosję. Niektórzy z nich mogli kontynuować swoje projekty za granicą lub rozpocząć nowe. Te publikacje, które nadal działają na terytorium Rosji, są zmuszone do przestrzegania ścisłych ograniczeń – w szczególności używaj wyrażenia „specjalna operacja wojskowa” lub umieszczaj gwiazdki w słowie „wojna”.

Wiosną kanał Dożd zawiesił swoją działalność w Rosji (został wpisany do rejestru mediów działających jako agent zagraniczny). W lipcu ponownie rozpoczął ograniczone nadawanie z Rygi. Radio Echo Moskwy zostało najpierw usunięte przez władze, a później zamknięte przez jego właściciela, holding Gazprom-Media.

Aby otrzymywać wiadomości BBC, zasubskrybuj nasze kanały:

Pobierz naszą aplikację: